Kellunta =

Palautuminen + Keskittyminen

 

Kellunta ei ole huippu-urheilussa täysin uusi ilmiö, mutta viime vuosina kellumisen hyödyistä levinnyt tietoisuus on pikkuhiljaa saavuttanut maailman tämän hetken terävimmän kärjen. Esimerkiksi kausina 2014-2015 ja 2015-2016 NBA:n arvokkaimmaksi valittu pelaaja Stephen Curry ja NFL -jalkapallosarjan vuonna 2015 parhaaksi pelaajaksi rankattu J.J.Watt kelluvat säännöllisesti. Curry vierailee kelluntakeskuksessa ja J.J. Watt ottaa päiväunensa omassa tankissaan. Kyse ei siis ole marginaalilajien harrastelijoista vaan raudanlujista ammattilaisista, jotka eivät ole ainoastaan lajiensa parhaimmistoa, vaan huippujen lakipisteitä.

ESPN tutustumassa Stephen Curryn ja Harrison Barnes´in kelluntarutiiniin.

Harjoitusten jälkeinen verryttely, venyttely ja tankkaus ovat välttämättömiä, mutta palautumista voi vielä syventää. Urheilijan keho on jatkuvasti äärimmäisen virittynyt ja mieli on kytkeytynyt kehon tuntemuksiin. Tällöin mieli usein lepää kehon ehdoilla. Kun keho ja mieli kietoutuneina odottavat seuraavaa harjoitusta tai kilpailua, kelluntatankin kehonlämpöinen ympäristö luo välin tähän kietoutuneisuuteen. Keho liukuu painottomuuteen ja loittonee syvään lepoon. Maitohapon määrä vähenee ja kivut vaikenevat. Samalla mieli saa ainutlaatuisen tilaisuuden tyyntyä ja päästää irti tai valmistautua tuleviin koitoksiin.

 

Siinä missä kelluntatankin tasalämpöinen ympäristö erottaa kehon ja mielen, se myös vahvistaa näiden yhteistä tietoisuutta tämän eron kautta. Jos yhtäkkiä saisit kolmannen käden, voit kuvitella miten selkeästi tarkastelisit sen jokaista tuntoa ja liikettä. Samalla tavalla kehon äärien häviäminen ja palaaminen tietoisuuden piiriin voi tarkentaa tottumuksen peittämää kehokäsitystä.

 

Kellunta on väline palautumiseen ja keskittymiseen.

Kellunta on väline palautumiseen ja keskittymiseen.

Palautuminen ei tietenkään sijoitu vain juuri suorituksen jälkeiseen aikaan, vaan voi kestää useita päiviä. Ammattilaisella ja ahkeralla harrastajalla on päällä jatkuva rasittumisen ja palautumisen sykli ja samalla ylirasituksen vaara. Tankkiin ei siis tarvitse päästä heti, vaan sitä varten kannattaa varata sopiva aika ja kehittää tankista oma harjoitteensa – mutta ei kuitenkaan suoritusta. Näiden kahden ero on syytä pitää mielessä.

 

Jos laji on enemmän keskittymistä tai tarkkuutta kuin räjähtävää voimaa vaativa (emme tietenkään sano, ettei moni laji vaatisi näitä kaikkia), kelluminen voi toimia suoritusta edeltävänä rentoutumis- ja keskittymisrutiinina. Kelluntatankki ”opettaa” kehomielelle hermojen hallintaa, mikä on ratkaisevaa silloin, kun pienikin herpaantuminen voi johtaa keskittymisen karkaamiseen ja pilata kisan tai ottelun.

-FK

Entä luitko jo Helsingin Sanomien artikkelin lepäämisen ja palautumisen tärkeydestä?

Lähteitä :

Barabasz A, Barabasz A. M & Bauma – Restricted environmental stimulation technique improves human performance: Rifle marksmanship. 

Morgan P.M – The acute effects of flotation restricted environmental stimulation technique on recovery from maximal eccentric exercise

Suedfeld & Bruno – Flotation REST and imagery in the improvement of athletic performance